Контрольні завдання з української мови та літератури науково - практичної конференції
11 клас
І рівень
1. Переписати текст, ставлячи пропущені розділові знаки, записати правильно
слова.
Пожовтілими стернями (з,с)телят..ся лани. По/них соня(ч,ш)ні плями
котят..ся вир(е,и)ваючис.. з обіймів хмар. А думки линут.. у сизо/пере
бе(з,с)ме(ж,жж)я де небо і земля злилися в не/осяжній пов(е,и)ні просторів.
Панас Мирний пр(е,и)ніс сюди найсв..ятіші порива(н,нн)я душі. Пройшовши
кріз.. (г,ґ)розові буревії днів зупинився тут на цій рідній горі де залишив
юн.. і м(е,и)реживо в(е,и)сняних марен.. . Наче пілігрим після тяжкої подорожі
зупинився на м(е,и)жі до якої пр(е,и)вела уява в шука(н,нн)ях дивної країни
заповітних мрій і видін.. .
Зів..ялий ромен (з,с)т(е,и)лився по сте(ж,ш)ці шурхотів під ногами обдаючи
давно знайомими пахощами степового роздо(л,лл)я. Впивав їх тамуючи жагу. Як і
колис.. шастали з/під ніг коники/стрибун..ці наче вітали прибу(т,тт)я гостя до
берегів кришталево/водого Псла.
У замріянім забу(т,тт)і простував зарослою сте(ж,ш)кою якою не/раз ходив у
молоді роки. У таку пору бувало простував до гі(л,лл)ястої яблуні. Пішов і
тепер. Ві(д,дд)аля пізнав постаріле дерево. Ще пишніше воно ро(з,с)пустило
гі(л,лл)я вкрите вересневою позолотою.
Червоно лягало со..нце фарбуючи кривавим промі(н,нн)ям обвітрену хатину
біля яру. Здавалося от/от з неї вийде дівчина з коромислом на плечі. Чекав наче
вірив що трапит..ся чудо. Хотів на мит.. повернути давні роки і ві(д,дд)ати їм
не/згаслий трепет свого сер..ця.
Темін.. по/волі кутала околиці занурювалас.. у густі
віти. Тихо ронився на землю шелест разом з падаючим зрідка листом.
Місяц.. (з,с)ходив як і колис.. . Лише тепер його
промі(н,нн)я сіяло холодну луску по землі. Зорі одна за одною запалювалис.. у
бе(з,с)до(н,нн)ому небі посилаючи приязну усмішку й тихі сл..ози...
II рівень
2. Провідміняти
кількісний числівник 75849.
3. Записати правильно слова:
частково/обмежений, кінець/кінцем, тяжко/поранений, сніжно/білий, світ/заочі,
на/пів/дорозі, на/зло, до/речі, на/віки/вічні, біло/сніжний, не/до/ладу,
не/до/вподоби, пере/ді/мною, гривен..ик, жень/шень, до/тепер, шас..і, аби/який,
день/у/день, гірничо/промисловий, народно/визвольний, народно/поетичний,
на/швидку/руч, гостро/проблемний, Він..ичина, помірно/континентальний,
Авганець, на/зовсім, десь/інколи, де/інде
4. Правильно записати речення.
Виконати його повний синтаксичний розбір (дати повну характеристику,
підкреслити усі члени речення, побудувати структурну схему).
І коли він побачив її, щупленьку, босоногу,
одиноку, беззахисну і довірливу, як голубка у своїй любові, то перший раз у
житті відчув, як хвилюючим болем застукотіло його серце, і щось ласкаве, тепле,
як ті сльози, що він їх змив поцілунком з личка коханої, покотилося йому в
душу, і кров забýхала швидше, груди задихали вільніше, і, розтираючи рукою
малий гарячий клубок, що підступав до горла, Тимко подумав, що він тепер не
одинокий і що йому є для чого жити на світі.
5. Записати
правильно слова, словосполучення і речення:
Відсутність достатнього рівня культури, в ділянці лівого
виска, геноцид проти народу, дрель ручна, інагурація, картавість, сік з клюкви,
вищестоящий суд, вилита мама, весь час так було, просто/напросто, чин/чином,
їдучи на/зустріч, числе..ні прохання, першим ділом, по заявках.
6. Поєднайте подані іменники з прикметниками
ООН, Баку, суддя, аташе, нежить, колібрі, кахель,
накип, шагрень, кір, пропис, денді. скрижаль, путь.
7. Визначте вид підрядного речення
Вид
підрядного речення
Приклад
1 умови
2 наслідку
3
означальне
4
з’ясувальне
А Я чув, як дихав сонний ліс у прохолодному тумані.
Б Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована
ще не була.
В Якби мені
сила та воля, жив би без горя.
Г Соборна
Вкраїно, всі храми твої відбудуєм, щоб лунами дзвонів сягнути духовних
вершин.
Д Теплий туман слався по полю й наливав балку по
самі вінця, так що дерева потопали в ньому.
8. Установіть відповідність між словом і значенням
виділеної частини
1 перерва
2 переждати
3 привіт
4 що-небудь
А префікс
Б корінь
В суфікс
Г постфікс
Д
закінчення
9. Визначте, у якому реченні можна виділити п’ять
словосполучень
А Хотіла б я піснею стати у цю хвилину ясну.
Б Важкі полив’яні вузли капусти парують над рікою
молоком.
В І задзвонили над джмелями дзвінки-дзвіночки лісові.
III рівень
10. У рядках
Невже
задарма стільки серць горіло
До тебе
найсвятішою любов’ю,
Тобі
офіруючи душу й тіло?
Виділені слова являють собою
А іронію
Б порівняння
В метафору
Г антитезу
Д закінчення
11. Визначити версифікаційні
характеристики поезії М.Вінграновського, вказати фігури поетичного синтаксису і
художні засоби
Забудьмо все у цю священну мить.
Забудьмо наші розорати і чвари.
Я вас веду – і воля нам горить,
Вона горить нам вічно, як Стожари.
12. Назвіть основні стильові риси творчості М.Сосюри,
П.Тичини, М.Рильського, М.Семенка
13. Назвати жанрові різновиди роману, навести приклади з української
літератури
14. Зробити жанрово-стильовий та
ідейно-художній аналіз твору Осипа Турянського «Поза межами болю».
15. На прикладі роману «Місто» розкрити поняття урбаністичний роман
Усього 30 б
Вид
підрядного речення
|
Приклад
|
1 умови
2 наслідку
3
означальне
4
з’ясувальне
|
А Я чув, як дихав сонний ліс у прохолодному тумані.
Б Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована
ще не була.
В Якби мені
сила та воля, жив би без горя.
Г Соборна
Вкраїно, всі храми твої відбудуєм, щоб лунами дзвонів сягнути духовних
вершин.
Д Теплий туман слався по полю й наливав балку по
самі вінця, так що дерева потопали в ньому.
|
1 перерва
2 переждати
3 привіт
4 що-небудь
|
А префікс
Б корінь
В суфікс
Г постфікс
Д
закінчення
|
Завдання шкільної олімпіади
11 клас
Українська
література (11клас)
1. I. Напишіть твір-роздум на одну з тем: 12б.
2. «Жити. Творити. Світ берегти…» ( І. Драч).
3. «З несправедливістю або співпрацюють, або борються» (А.Камю).
4. «Вчись у природи творчого спокою…»
(Є.Плужник).
5. II. Лаконічно й чітко дайте
відповіді на запитання 10б.
6. Кого із українських поетів називали «королем футуропрерій»?
7. Що в перекладі означає назва памфлету Миколи Хвильового «Камо грядеши ?»?
8. Кому із українських поетів належать рядки: «Коли епітет б’є
стрілою/
У саму
щонайглибшу суть,/ Коли дорогою прямою/ Тебе метафори ведуть»?
4.
Укажіть автора і назву поезії, що
перегукується з картиною Ежена Делакруа «Свобода на барикадах».
5.
Що означає фразеологізм «відправити в
штаб Духоніна», у якому творі його вжито?
6.
Загадковий образ таврійського степу –
«українського Техасу» – змальовано в одному із творів Ю.Яновського. Вкажіть
назву і жанр.
7.
Чиїм девізом були слова «Ad fontes!» (
латин. – до джерел)?
8.
Хто і про кого сказав: «Покара
славою – одна з найновіших і найефективніших форм боротьби з мистецтвом»?
9.
Назвіть автора романсу «Чари ночі», що
став популярною народною піснею.
10. Що таке інвектива?
III. Дайте
розгорнуту відповідь на одне з
питань.
6б.
1. Поетика імпресіонізму в новелі Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
2. Літературний портрет Павла Тичини.
1. IV. На основі поданого фрагмента складіть паспорт художнього твору:
Бо я дивлюсь
і бачу: все навіки
На цій
осінній лагідній землі,
І твій слідок
малий – такий великий,
Що я тобі й
сказати не зумів!
1. Автор. 2. Назва. З. Літературний рід. 4. Жанр. 5. Основний мотив. 6.
Віршовий розмір. 7. Тип римування. 8. Вид рими.
Українська мова (11 клас)
І. Запишіть
речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний
розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над ними частини мови, дайте
характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).
10 б.
Так було і цього дня який народжувався з синіх присмерків снігів і зелених
сосен що якось бентежно шуміли навколо школи відчуваючи весну.
II До поданих слів іншомовного походження доберіть українські
відповідники 5б.
Превентивний, тотальний, фіктивний, кардинальний, креативний, абсолютний,
адекватний, гуманний, деструктивний, радикальний.
III. Які прикметники не утворюють ступенів порівняння?Проілюструйте
відповідь
прикладами.
5б.
1. IV. Утворіть і запишіть форму родового відмінка множини поданих іменників
5б.
Дно, брелок,
бюлетень, плаття, підошва.
1. V. Випишіть слова, у яких відбувається чергування о, е з і 4б.
Молоко,
Львів, стій, шовк, пора, радість, жінка, річ, схід, жовтий, ворона, розгром,
додому, спокій, міст.
1. VI. Запишіть словами форму орудного відмінка числівника 7564(порядкового
і кількісного) 2б.
VII. Поясніть
значення фразеологізмів. З одним із них складіть і запишіть речення.
Перебиватися з хліба на воду, скидати з
плечей, сідати на коника, кинути якір, передати куті меду, на один копил.
3б.
11
клас
Українська література
І.Тестові завдання
- Яке літературне
угрупування очолював Микола Хвильовий? 1б.
А)»Гарт»
Б) ВАПЛІТЕ
В)»Ланка»
Г) ВУСПП
- З якого твору рядки: 1б.
Настане день, настане час –
І розіллється знов медами
Земля, що освятив Тарас
Своїми муками – ділами.
А) М.Рильський «Шопен»
Б) В.Сосюра «Любіть Україну»
В) М.Рильський «Слово про рідну матір»
Г) П.Тичина «Золотий гомін»
- Із наведених творів
П.Тичини назвіть тетраптих 1б.
А) «Скорбна мати»
Б) «Матері забуть не можу»
В) «Золотий гомін»
Г) «Хто ж це так із тебе насміяться смів?
- Визначте віршовий
розмір поетичного фрагмента:
1б.
Солодко плачуть в садах солов’ї,
Так, як і завжди,
незмінно…
В тебе і губи, і брови
твої,
Як у моєї Вкраїни…
А) шестистопний
ямб; В) п’ятистопний хорей;
Б) різностопний
дактиль; Г) різностопний
амфібрахій.
ІІ. Напишіть
твір-роздум на одну з поданих тем:
1. Спадщина «розстріляного відродження» - то важлива й цікава сторінка нашої
культури.
2. Романтичний ідеал національного визволення
та свободи в ранній ліриці П. Тичини.
3. «О солодкий
шлях життя, коли совість чиста!» (Г. Сковорода).
12 балів
ІІІ. Дайте відповіді на
запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1. Що символізують образи сонця та голуба в збірці П. Тичини «Сонячні
кларнети»?
2. У якому
сонеті М.Зеров згадує протилежних за світовідчуттям митців – футуристів
(«аспанфутів») і П.Тичину?
3. З яким образом
асоціюються ворожі сили у творі П. Тичини «Золотий гомін»?
4. Про кого з
письменників Олесь Гончар сказав: «Поет людської чистоти»?
5. Кого Г. Косинка назвав своїм літературними
вчителями і чому?
5 балів
IV.Дайте розгорнуту відповідь
на одне з питань
1.Чому Микола Хвильовий присвятив новелу
«Я(Романтика)» творові М.Коцюбинського «Цвіт яблуні»?
2. У чому полягають особливості
українського модернізму?
3.М.Куліш – комедіограф чи трагедіограф?
8 балів
Українська мова
І. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки,
побудуйте його структурну схему, зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть
над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і
компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкресленого
слова).
Сінокіс ніхто не міг поділити бо
кожен боявсь що йому припаде та третина якраз на коліні Десни яку щороку ріже
нещадно весняна вода.
8 балів
ІІ. Поставте іменники в
родовому відмінку однини
Сибір, клуб, Зелений Гай, Париж, Алтай, портфель, Тетерів, дах, млин, грип.
5 балів
ІІІ. Запишіть слова, вибравши
відповідну літеру з дужок.
(К,к)узнецький (М,м)іст (вулиця);
(К,к)онституційний (С,с)уд (У,у)країни; (Я,я)рославів (В,в)ал (вулиця);
(К,к)озинські (Г,г)орби (урочище); (Д,д)ержавна (Д,д)ума; (К,к)арельська
(А,а)втономна (Р,р)еспубліка; (З,з)бройні (С,с)или (У,у)країни; (К,к)абінет
(М,м)іністрів (У,у)країни; (Н,н)ародна (П,п)алата (Р,р)еспубліки (І,і)ндії;
(Д,д)ержава (Б,б)ахрейн.
5 балів
Завдання ІІ
етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української
мови та літератури
(2010-2011 н.р.)
11-ий клас
Українська мова
1.
Обслуговуючи потреби суспільства, мова виконує цілу низку функцій,
життєво важливих як для
суспільства, так і для самої мови. Назвати ці функції (не менше трьох – 3б), одну з них поясніть (5б).
|
(8 балів)
|
2.
Поясніть, які тенденції впливають на появу в нашій мові іншомовних слів. Доберіть
українські відповідники до таких слів: анфас,
дефект, економія, експеримент, електорат, ідентичний, інцидент, лаконічний, менеджер, саміт, спікер, спонсор.
|
(15 балів)
|
3. Спишіть слова, знімаючи
риску: с/покон/віку, без/кінця/краю, не/в/змозі, без/наміру, в/нагороду, до/сита, в/край, на/світанку, по/іншому, слово/в/слово, сама/самотою,
не/до/в/подоби, на/віки/вічні, день/у/день,
з/давніх/давен, по/під/тинню, кінець/кінцем, всього/на/всього,
видимо/не/видимо, хоч/не/хоч, в/решті/решт, не/зважаючи/на.
|
(22 бали)
|
4. Провідміняйте числівники. Складіть
по одному реченню, використавши кожний із поданих числівників у непрямому
відмінку:
103, 585, 1449.
|
(6 балів)
|
5.
Поясніть значення лінгвістичного терміна «калька» (2б). Виправте помилки у
словосполученнях: в одинадцять годин; підписка на газети; працювати по
совмісництву; відкрити зошит; відбутися при любій погоді;
семидесяті роки; прийти в десять годин; по питанню
розподілу (8б).
|
(10 балів)
|
ІІ. Запишіть речення, розставте розділові знаки,
побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір речення.
|
|
Не забудьте не збайдужійте не зрадьте цих духовних
оберегів з якими ми виростали й виходили в широкий і тривожний світ щоб
завжди повертатися бодай у спогадах до родинного вогнища до свого посвіту.
|
(10 балів)
|
ІІІ.
Відредагуйте речення.
|
|
Оголошується наступний порядок денний. Іван не мав ніякої уяви про
космічні катастрофи. Ця вулиця носить ім’я Богдана Хмельницького. Хто стукає,
тому й відкривають. Вони – старі приятелі.
|
(5 балів)
|
Загальна
кількість
|
76 балів
|
Українська література
І. Дайте відповідь на питання:
|
|
1. Визначте основні ідеї роману І. Франка «Перехресні
стежки» (щонайменше три).
|
(3 бали)
|
2. Окресліть
проблематику драми Лесі Українки «Бояриня» (назвіть
щонайменше три проблеми).
|
(3 бали)
|
3. Назвіть
літературні організації, угруповання 1920х років (не менше п’яти).
|
(5 балів)
|
Розкажіть про
стильову різноманітність літератури цього періоду.
|
(5 балів)
|
4. Розкрийте поняття «розстріляного відродження»
|
(2 бали)
|
Розкажіть про
масові репресії українських письменників у 1930ті роки.
|
(5 балів)
|
ІІ.
Питання теорії літератури:
|
|
1. Як ви розрізняєте
оповідання й новелу? Проілюструйте прикладами.
|
(5 балів)
|
2. Дайте визначення понять «неоромантизм»,
«експресіонізм».
|
(4 бали)
|
3. Назвіть авторів перелічених
творів. Який із них є драмою-феєрією?
а) «Чорна Пантера і Білий
Ведмідь»:
б) «Хазяїн»;
в) «Лісова пісня»;
г) «Наймичка».
|
(5 балів)
|
ІІІ. Напишіть творчу роботу на тему:
|
(24 бали)
|
«Трагедія митця в
добу тоталітарного режиму»
|
|
Загальна кількість балів
|
(61 бал)
|
Немає коментарів:
Дописати коментар