Готуємось до уроків української літератури
Завдання до теми " Микола Хвильовий"
«Я (Романтика)»
1. Вкажіть жанр
твору______________________________________
2. Визначіть ідею __________________________________________________
3.Відтворіть проблематику твору
4.
Дайте коротку характеристику головним героям:
Матір __________________________________________________________
__________________________________________________________________
Доктор Тагабат ___________________________________________________
__________________________________________________________________
Андрюша _________________________________________________________
__________________________________________________________________
Інсургент «Я»
_____________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Словничок літературознавчих
термінів
Стильові ознаки новели:
розповідь від першої особи; драматизм; внутрішні
монологи героя; відсутність безпосередньої авторської оцінки; лаконізм; виразні
художні деталі; глибокий психологізм; відмова від традиційного описового
реалізму; часові зміщення; історичні алюзії; змістове згущення. Символічний
зміст образів; засоби поетичного синтаксису.
6. З’ясуйте роль пейзажу та інтер’єру
в творі
__________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
______________________________________________________________
7. Доповніть висловлювання відомого літературознавця
М. Жулинського словами з довідки
М. Жулинського словами з довідки
«Наділений чутливою інтуїцією, письменник
гарячково _____________
Виходу з катастрофічної ситуації, породженої наростаючою хвилею репресій,
вимиранням мільйонів українських селян, поширенням недовіри і підозри в
суспільстві. _________________ і не знаходить. Бо не бачить виходу з цієї ідеологічної пастки, в яку він,
комуніст, ______
___________, натхненно довірившись гуманістичним ідеалам революції».
Довідка: робить, ввійшов, розмірковує, ускочив,
шукає, шукає, потрапив, визначає.
Завдання до теми "Юрій Яновський "
«Вершники»
1. Відновіть «візитну картку» твору
- Рік
написання –
- Жанр
–
- Роман у
новелах – це
- Тема
–
- Новаторство –
` - Назвіть, які ознаки народної думи є в романі
- Ознаки новели
«Дитинство»
1.
Складіть «сюжетний ланцюжок» новели_____________________
«Шаланда в морі»
1. Складіть
план характеристики Мусія Половця і Половчихи
2. Знайдіть і випишіть з роману епізоди й художні
деталі, що втілюють національні атрибути
3. Словничок
літературознавчих термінів
Роман у
новелах – різновид роману, композиція якого складається із самостійних новел,
об’єднаних спільною темою, ідеєю, мотивами, проблематикою. Кожна з новел може
сприйматися і як окремий твір з автономним сюжетом.
Умовність
позначення – зумисне руйнування правдоподібності зображуваного за допомогою вільного
оперування художніми образами, ситуаціями, історичними фактами, логікою
розвитку подій тощо.
Художній
простір і час – час і простір, відтворені в художньому творі, іншими словами, це умовний, а
не історичний, не достовірний час і не конкретно-історичний простір. Художній
час на відміну від реального може «повертатися назад» і «забігати наперед»,
художній простір може може не відповідати справді існуючому., довільно
фіксувати місце перебігу подій.
Завдання до теми
"Валер’ян Підмогильний –автор інтелектуально-психологічної прози"
1. Літературний
диктант
1).
Де і коли народився В. Підмогильний?
2).
За що Підмогильного друзі називали «університетом на дому»?
3). В якому журналі в 1919 році
вперше друкувалися оповідання Підмогильного?
4). Як називається перша повість
письменника?
5). Коли Підмогильний завершив роботу над романом «Місто»?
6). За що було заарештовано Підмогильного у 1934 р.?
7). На скільки років ув’язнили
письменника і куди відправили?
8). Як звали дружину
митця?
9). До якого літературного
угруповання входив Підмогильний?
10). Коли і за яких обставин обірвалося
життя письменника?
2.Словничок
літературознавчих термінів
Екзистенціалізм – модерністська течія в європейській літературі, що
оформилась на початку 40-х років ХХ ст. і найвиразніше виявила себе у творчості
Ж.-П. Сартра, А. Камю. Характерні риси – песимізм, заперечення раціонального
пізнання і твердження інтуїтивного розуміння реальності. Людське існування
(екзистенція) виявляється через турботу, страх, рішучість, совість.
Маргінальність – знаходження в межовій ситуації, пограничному стані (уже
не селянин, але ще й не справжній житель міста).
«Місто»
Частина I
Частина I
1.Розкрийте поняття екзистенціалізм на
прикладі роману «Місто»
2. Складіть «ланцюжок» світоглядної та
психологічної еволюції характеру
головного героя
СВІТОГЛЯД:
- на початку твору ___
- далі _______
- у кінці _____
ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН: (продовжіть)
Тверда впевненість – переконання
у власній правоті – сумніви –
Заздрість – …
Частина II
3. Складіть сенкан, який допоможе створити свого роду психологічний
портрет Степана Радченка.
5. Визначте ідею твору
Степан Радченко
1. Дібрати 2-3 означення, що характеризують цю людину.
2. Дібрати 2-3 дієслова, що схарактеризували б дію чи стан цього персонажа.
3. Почуття, яке викликає у вас (1-2 словами).
4. Асоціація. (предмет, явище природи, тварина). тощо)
4. Схарактеризуйте жіночі образи роману
Надійка
|
Тамара Іванівна
|
Зоська
|
Рита
|
Розвиток національного театру,драматургії 1920-1930 рр.
1.
Літературний диктант
1). Скільки професійних театрів було в Україні на
початку 20-років ХХ ст?
2). Хто очолював
у 1918 році «Молодий театр» у Києві?
3). Які театри діяли в цей час на Галичині і
Буковині?
4). Керівником Якого театру був Гнат Юра?
5). Як у 1922р. переіменували «Молодий театр» у Києві?
6). Розшифруйте повну назву театру «Кийдрамте»
7). Засновником якого театру був Лесь Курбас?
8). Куди було
вислано Курбаса
9). Яке театральне свято відбулося у
лютому 1994 р. на Харківщині?
10). Який міжнародний театральний фестиваль,
присвячений пам’яті Леся Курбаса, проходить у наш час?
Микола Куліш –
творець «модерної
драми»
(1892-1937)
1.
Клоуз-тести
1). М. Куліш поставив 1931р. в Камерному театрі в
Москві драму
2). Найчастіше діяльність М. Куліша-драматурга
пов’язана з театром
3). Відомий актор і режисер Лесь Курбас почав свою
діяльність із п’єси Миколи Куліша
4). В українській драматургії М. Куліш
працював_______років.
5). М. Куліш був репресований у __________році.
6). У 1930 році було написано твір
7). «Голод», «Мусій Копистка», «Незаможники»,
«Десь на селі» - це попередні варіанти назви твору М. Куліша
8). Міщанство й українізація – це, за визначенням
М. Куліша, тема твору
9). Комедія «Мина Мазало» написана у
10). Перша п’єса Куліша
11). Відображення трагічних подій голодомору в
Україні – тема твору
12). М. Куліш був розстріляний на Соловках у
"Мина Мазайло"
1. Літературний
диктант
1). Через що посварилися й
образили одна одну мати і Рина?____________
________________________________________________________________
2). Яке
завдання дала Рина подрузі Улі?______________________________
3). Що
хотів додати до свого прізвища Мокій? ________________________
4).
Кого запросив Мазайло для вивчення правильної російської вимови?
________________________________________________________________
5). Як
Мусій намагався довести, що Уля – українка? ___________________
________________________________________________________________
6). Яку
московську виставу згадувала тьотя Мотя у суперечці? __________
________________________________________________________________
7).
Який пристрій вигадав мазало і що ставила йому в заслугу тьотя Мотя?
________________________________________________________________
8). Що
говорив Мина Мазайло про українізацію? ______________________
________________________________________________________________
9).
Якої думки про українізацію дядько
Тарас? _______________________
________________________________________________________________
10). Чим
закінчується п’єса? ________________________________________
2.
Визначте тему та ідею твору:
тема
___________________________________________________________
ідея
____________________________________________________________
3. Заповніть анкету головного героя
Прізвище, ім’я та по батькові
|
|
Де проживає
|
|
Національність
|
|
Освіта
|
|
Місце роботи
|
|
Сімейний стан, склад сім’ї
|
|
Винаходи
|
|
Партійність
|
|
Ставлення до українізації
|
|
Риси характеру
|
4. Словничок літературознавчих термінів
Сатирична
комедія – твір, у якому за допомогою спеціальних сатиричних засобів різко висміюються
суттєві вади, зображуються смішні (комічні) події й персонажі.
5. Домашнє
завдання:
Твір-мініатюра «Чи може прізвище людини вплинути
на її долю?»
Олександр Довженко –
майстер кіноповісті
(1894-1956)
1. За даними «сигнальними» словами відтворіть «калейдоскоп», як цілісну розповідь про освіту і
поступ О. Довженка:
- Сосницька початкова школа-----------------------------------
- Монтій Созонович Опанасенко
___________________
- Глухівський учительський
інститут ______________
- комерційний інститут_____________________
- Академія мистецтв
__________________________
- школа старшин Петлюрівської
армії ____________
- «босий комісар» освіти і
культури ________
- відділ Повноважного
представництва УРСР у Польщі ___
- Торгове представництво УРСР в
Німеччині _______
- приватне училище професора Е.
Геккеля ___________
- Одеса 1940 р. – Київ
_________________________
- Ашхабад
_______________________________
- Воронезький фронт
________________________
- Москва 1952 р.
_______________________________
- береги Дніпра 1954 р.
_____________________________
- Новодівиче кладовище
__________________________
«Зачарована Десна»
1.
Окресліть основні проблеми повісті «цитатним ланцюгом» та викристалізуйте
ідею твору
2.
Визначте тему повісті
Випишіть художні засоби із тексту
_________________________
4. Доведіть, що повість автобіографічна
5.Які знакові події дитинства Сашка вплинули на
його формування як особистості й митця
Україна в огні»
1. Текстуальні «розкопки»:
1).Чому пісня – наскрізний елемент кіноповісті?
2).Якими епітетами автор окреслює Україну як
наскрізний образ повісті?
3). Які образи сильніші – жіночі чи чоловічі?
Чому?
4).Яка з жіночих постатей найближча серцю автора?
5). У яких жіночих образах втілено поетичну душу і
трагічну долю України?
6). Які Які картини майже натуралістично
відтворюють фантасмагоричну пекельну круговерть війни?
7).Кого з людей автор зобразив
за аналогією до вовків?
8). Про який епізод кіноповісті
можна сказати словами Ліни Костенко
«І це була любов, а не розпуста»?
2. Перепишіть у зошит с ловничок
літературознавчих термінів. Вивчіть його
Кіноповість – повість,
написана з урахуванням специфіки кіно, із застосуванням кінематографічних
прийомів оповіді та монтажу: поділ сюжету на короткі епізоди, нанизування їх
один на одного, лаконічність авторських пояснень, ліричних відступів,
портретів, детальна розробка діалогів тощо.
Сценарій – скорочений або максимально деталізований виклад певного
сюжету, що використовується як змістова й композиційна основа для створення
фільму, вистави. Сценарій на відміну від кіноповісті не містить ліричних
відступів.
Публіцистичність – риса, притаманна публіцистиці – особливому роду
літератури та журналістики, що звернений до найактуальніших проблем. Вирішення
яких має велике значення для суспільства.
Українська література другої
половини ХХ – поч. ХХІ ст.
1. Дайте відповіді на
питання:
-
Яка основна причина появи «шістдесятництва» в літературі?
- Як українські письменники
потрапили до Нью-Йорка, якими почуттями вони керувалися, творячи літературу для
своєї далекої батьківщини?
- Назвіть характерні риси
літератури 90-х.
- Про що свідчить наявність в
українській літературі багатьох стильових і жанрових манер, розвиток
постмодернізму?
2.
Словничок літературознавчих термінів
Постмодернізм – один із провідних мистецьких напрямів ХХ ст., для якого
характерні: гра зі словом, образом, «чужим» текстом, стильовий і тематичний
еклектизм (поєднання різнорідних і несумісних елементів), наскрізна
іронічність. Для модерністів є характерною втеча від об’єктивного зовнішнього
світу у внутрішній, переосмислення рис усіх попередніх мистецьких епох
по-своєму.
Tema2 from Оксана Теглівець
Kostenko from Оксана Теглівець
Українська мова
Прикметник
Прикметник – самостійна змінна частина мови, яка виражає ознаку предмета й
відповідає на питання який? чий?
Прикметники поділяються на три розряди за значенням:
Якісні
– вказують на ознаку
безвідносно до часу, місця, інших предметів чи явищ; більшість якісних
прикметників утворюють ступені порівняння
|
Відносні
– указують на ознаку
за відношенням до іншого предмета, явища, обставини
|
Присвійні
– вказують на ознаки
відносно належності предмета кому-небудь, відповідають на питання чий? чия? чиє? чиї?
|
Здорова дитина, мале цуценя
|
Вранішнє сонце, шоколадна цукерка,
оптимістичний настрій, скляні фігури
|
Батьків піджак, сестрина книга,
лисячий хвіст
|
ВАЖЛИВО! Усі прикметники з суфіксом –ськ- належать до відносних. Порівняйте:
§
Сусідове авто – сусідські
відносини
§
Батьків піджак – батьківська опіка
Інколи прикметники
можуть переходити з одного розряду до іншого:
§
З відносних – в якісні: найчастіше це стосується
прикметників з переносним значенням (залізні
ворота – залізний характер)
§
З якісних – у відносні: коли прикметник втрачає
можливість утворювати ступені порівняння і починає виражати постійну ознаку (легке пір’я – легка атлетика)
§
З присвійних – у якісні: знову ж таки, у тих
випадках, коли прикметник вживається у переносному значенні (вовчий хвіст – вовчий голод)
Ступені порівняння
прикметників
З усіх прикметників тільки якісні можуть утворювати ступені порівняння, але й серед цих прикметників є
винятки. Розберімося із цим детальніше.
Отже, існують два ступені порівняння – вищий і найвищий, для творення яких можна обрати одну з двох форм – просту або складену.
Вищий ступінь
|
Найвищий ступінь
|
|
Проста форма
|
Основа слова
+ суфікс -ш-,
-іш-
Веселий – веселіший
|
Префікс най– + основа слова + суфікс -ш-, -іш-
Найвеселіший
|
Складена форма
|
Частки більш / менш + початкова форма
слова
Більш веселий
Більш дорогий
|
Частки найбільш / найменш + початкова
форма слова
Найбільш веселий
Найбільш дорогий
|
ВАЖЛИВО! Дуже грубою помилкою є
змішування форм ступенів порівняння (наприклад, більш досконаліший). Використовуємо
тільки одну із форм!
Існують якісні прикметники, які не
утворюють ступенів порівняння:
§ Прикметники з абсолютною ознакою (мертвий, живий, вагітна, сліпий, глухий,
голий, порожній)
§ Прикметники з префіксами ультра-, архі-, над-, пра- та з
суфіксами –есеньк-, -ісіньк-,
-юсіньк-, -еньк-, -уват- (-юват-), -енн-, -езн- (прадавній, надважливий, малесенький,
височенний)
§ Прикметники – назви мастей тварин
(гнідий, буланий)
§ Прикметники – назви кольору
волосся (білявий, русяве)
§ Прикметники – назви кольорів, що
перейшли з відносних (вишневий,
бузковий)
§
Складні назви (сліпучо-білий)
Тестові завдання
1.До якісних
належать усі прикметники рядка
- Здоровий,
залізний, шумний, веселий
- Дебелий,
близький, сумний, пристрасний
- Шалений,
тривалий, оптимістичний, зелений
- Далекий,
ґрунтовний, приблизний, хутряний
2.До відносних належать усі прикметники рядка
- Історичний,
щоденний, ніжний, гарний
- Тракторний,
каштановий, головний, приблизний
- Цільовий,
орфографічний, молочний, трикутний
- Агресивний,
круглий, нахабний, дерев’яний
3.До присвійних належать обидва прикметники в
словосполученні
- Тітчина
квартира, лисячий характер
- Материна сукня,
братів квиток
- Сусідський
будинок, батькова порада
- Заяче серце,
дружні слова
4.Утворити ступені порівняння можна від усіх прикметників рядка
- Гарний, далекий,
салатовий, грубий
- Злий,
квадратний, білий, сумний
- Хворий, юний,
веселий, темний
- Світлий,
тривалий, старий, жвавий
5.Утворити ступені порівняння можна від усіх
прикметників рядка
- Молодий,
цікавий, глухий, вагомий
- Відомий,
високий, цінний, лункий
- Знесилений,
холодний, вузький, ламкий
- Самотній,
літній, низький, глибокий
6.Утворити ступені порівняння можна від усіх прикметників
рядка
- Старий,
ледачий, надважливий, залежний
- Розумний,
корисний, привабливий, тонкий
- М’який,
олійний, кремовий, сталевий
- Сильний,
срібний, голодний, широкий
7.Правильно
утворені ступені порівняння всіх прикметників у рядку
- Самий
низький, кращий, глибший, найбільш вдалий
- Вищий,
більш теплий, щонайменший, надважливіший
- Щонайякісніший,
найбільш прогресивний, салатовіший, дужчий
- Рідніший,
більш обережний, найбільш зручний, найменш активний
8.Правильно утворені ступені порівняння всіх
прикметників у рядку
- Найбільш
прекрасніший, більший, вужчий, більш зручний
- Молодший,
поганіший, щонайлегший, найменш сухий
- Сором’язливіший,
найстарший, найбільш агресивний, сильніший
- Важчий, найменш
вдалий, щонайгостріший, найбільш рудий
9.НЕ можуть утворювати ступені
порівняння всі прикметники в рядку
- Злий,
гарний, довгий, білий
- Архіскладний,
буланий, білявий, світло-зелений
- Прегарний,
поганий, сліпий, фізичний
- Металевий,
чорнявий, небезпечний, витривалий
10.НЕ можуть
утворювати ступені порівняння всі прикметники в рядку
- Здоровенний,
русявий, гнідий, живий
- Хімічний,
жовтий, оригінальний, добрий
- Основний,
важкий, серйозний, міцний
- Головний, милий,
батьківський, бузковий
11.Позначте рядок, в якому є помилка в утворенні ступенів порівняння:
- найменший,
кращий, дорожчий, щонайдальший
- найближчий,
самий тяжчий, більший, менш активний
- найголовніший,
яскравіший, щонайближчий, найбільш детальний
- найвидатніший,
уважніший, менш приємний, потворніший
12.Знайдіть рядок (рядки), в якому (яких) допущена помилка у творенні ступенів порівняння
(може бути кілька правильних відповідей):
- найважливіший,
менш зручний, самий легкий, більш широкий
- глибший,
залізніший, менш щирий, найвідвертіший
- довший,
найвеселіший, щонайкращий, приємніший
- найзрозуміліший,
більш доступний, дешевший, більш важкий
13.Знайдіть рядок (рядки), в якому (яких) допущена
помилка у творенні ступенів
порівняння (може бути кілька правильних
відповідей):
- видатніший,
найсмішніший, менший, більш вихований
- стриманіший,
більш гарний, довжелезніший, дужчий
- довший, найбільш
короткий, уважніший, біліший
- вужчий, більш
позитивний, більш темніший, відвертіший
14.Оберіть рядок, в якому всі прикметники можуть
утворювати ступені порівняння:
- привітний,
стриманий, жвавий, здоровий
- поганий, гарний,
зрозумілий, глухий
- мудрий,
глибокий, височенний, широкий
- головний,
яскравий, молодий, військовий
15.Оберіть рядок, в якому всі прикметники можть утворювати ступені порівняння:
- милий,
важкий, близький, буланий
- гіркий,
мстивий, улесливий, сліпий
- дивний,
ламкий, бузковий, високий
- добрий,
сильний, міцний, старанний
Займенник:
характеристика, правопис і вправа
Займенник – самостійна
змінна частина мови, яка відповідає на питання Хто? Що? Який? Чий? Котрий? Скільки? Таким чином, займенник
співвідноситься з іменником, прикметником і числівником. Займенник указує
на особу, предмет, ознаку або кількість, але не називає їх. Наприклад – я, ти, себе,
якийсь, чий-небудь, ніскільки.
За значенням займенники
розподіляються на 9 груп.
Займенник:
характеристика, правопис і вправа
Займенник – самостійна
змінна частина мови, яка відповідає на питання Хто? Що? Який? Чий? Котрий? Скільки? Таким чином, займенник
співвідноситься з іменником, прикметником і числівником. Займенник указує
на особу, предмет, ознаку або кількість, але не називає їх. Наприклад – я, ти, себе,
якийсь, чий-небудь, ніскільки.
За значенням займенники
розподіляються на 9 груп.
Група
|
Значення
|
Приклади
|
Особові
|
Указують на осіб, інших істот, предмети, явища
|
я, ми, ти, ви; він, вона, воно, вони.
|
Зворотний
|
Указує на того, хто виконує дію
|
себе (не має форми називного відмінка)
|
Відносні
|
Виконують функцію сполучних слів у складних реченнях
|
хто, що, який, чий, котрий, скільки
|
Питальні
|
Слугують для оформлювання запитання про особу,
предмет, ознаку, кількість
|
хто? що? який? чий? котрий? скільки?
|
Заперечні
|
Указують на відсутність особи, предмета, ознак,
кількості
|
ніхто, ніщо, ніякий, нічий, нікотрий, ніскільки
|
Присвійні
|
Указують належність предмета особі
|
мій, твій, свій, наш, ваш, їхній, її, його
|
Вказівні
|
Вказують на предмет, ознаку, кількість
|
той, цей, такий, стільки
|
Означальні
|
Вказують на узагальнену ознаку предмета, явища
|
весь, всякий, сам, самий, кожний, інший, жодний
|
Неозначені
|
Вказують на невизначеність особи, предмета, ознаки,
кількості
|
дехто, дещо, деякий, хтось, щось, якийсь,
хто-небудь, що-небудь, будь-хто, будь- що, будь-який, абихто, абищо, абиякий,
хтозна-що, казна-що, казна-хто, невідь- хто, невідь-що, невідь-який
|
У реченні займенник виконує ту ж
саму роль, що і співвідносна з ним частина мови.
Особливості правопису займенників:
Разом
|
Через
дефіс
|
Окремо
|
3 частками ні-,
аби-, де-, -сь:ніщо, абиякий, дехто.
|
3 частками будь-,
(-будь), -небудь, казна-, хтозна-, бозна-, невідь-:
будь-хто, чий-небудь, казна-що.
|
Якщо прийменник стоїть між часткою і
займенником (у непрямих відмінках):
Ні до кого, ні з чим.
|
Завдання:
1.Оберіть особовий
займенник
кому
себе
весь
їм
2.Оберіть рядок, в якому
всі займенники – означальні.
всякий,
чий, якого
нікотрий,
весь, себе
деякий,
сам, жодний
інший,
кожний, весь
3.Укажіть рядок, в якому
всі займенники – відносні:
ніякий,
хто, дечого
який,
чийого, скількох
дещо,
чийогось, хто
скільки,
чий, того
4.Укажіть займенник, в
написанні якого допущено помилку:
ні
на якому
чийомусь
будьчого
деяким
5.Укажіть займенник, в
написанні якого допущено помилку:
якогось
аби
якому
дехто
невідь-чий
6.Укажіть рядок, в якому
всі займенники співвідносяться з прикметником:
тебе,
твоєму, скількох
деякий,
декотрому, нікому
мій,
себе, наш
іншому,
будь-який, їхній
7. Спишіть речення, розкриваючи
дужки. Випишіть займенники, укажіть їхній розряд та відмінок.
I. Я дивлюсь на вишні, і в них
справді то тут, то там паленіють розпухлі щічки. 2. У житах щось зашаруділо і
незабаром на дорогу викотився їжак (М. Стельмах). 3. Рибина летіла вище
лисеняти, але воно прудко підскочило й ухопило передніми лапами (Гр. Тютюнник).
4. Нас розлучали з рідними, життям і навіть мрією, але (ні) що й (ні) коли не
розлучило з вірою (Б. Олійник). 5. Валерієві не хотілося (ні) кого бачити, (ні)
(з)ким говорити, і він лишився на горищі (Ю. Мушкетик). 6. З брехні люди не
мруть, та вже їм вірине ймуть (Народна творчість). 7. Вмирає все в житті, та не
вмирає слово, народжене в крові, засвічене багрово, заплетене в літа, немов
сувора нить (А. Малишко). 8. Дружба має різні прояви, але закон у неї один —
вірність (М. Коцюбинський). 9. Він (ні) чого не бачить, але чує далекий шум —
то шумлять смереки (Гр. Тютюнник). 10. Привчав мене батько трудитись до поту, а
мати — любити пісні (П. Воронько). 11. Чи то мені здається, чи то справді свист
тихшає (М. Коцюбинський). 12. Все частіше то там, то тут чувся веселий сміх (Ю.
Збанацький).
Числівник
1. Випишіть в
одну колонку кількісні числівники , у другу – порядкові.
1.
Радченко матері не знав , - вона померла в той день , як він , її перший син ,
побачив світ ; через п`ять
років помер і батько .
2. А на с у сім`ї було восьмеро : дядько ,
дядина , п`ятеро дітей – три сини , дві дочки – та я.
3. На очах прикордонників другий танк
занурюється у воду.
2. Запишіть
словами кількісні числівники – цілі числа. Де можливо , утворіть від них збірні
числівники.
19
; 17 ; 50 ; 61 ; 137.
3. Запишіть на
місці крапок , де потрібно м `який знак.
Шіст…десят…ом
, вісм…десяти , сімдесят…ма , п`ят…десят
, п`ят…ма .
4. Провідміняйте
числівник 675.
5. Перепишіть
текст . Запишіть словами числівники , ставлячи їх у потрібну форму.
Футболісти
грають шкіряними м`ячами , бо гумові важкі і слизькі. Це всім відомо . але не
всі знають , що футбольний м`яч повинен важити не більше від 543 і не менше від
396 грамів
, а окружність має бути не більшою від 71 і не меншою від 68 сантиметрів .
6. Утворіть
словосполучення , записавши числівники словами та поставивши іменники в
потрібному відмінку.
2
( зошит ) , 4-еро ( друг ) , 150 ( гривня ) . 2/3 ( гектар )
Дієслово
1.Випишіть із речень дієслова, поділивши їх на групи:
а) дійсного способу; б) умовного способу; в) наказового способу.
1. Ми ще не встигли в місто Яготин, у нас ще планів цілі карнавали Якби знаття,
то ми би перед тим своє життя хіба так марнували б ? 2. Буде шарпати буря
вітрила, пожене геть по темному морю. 3. У світ широкий іди, не знаючи про
спокій.
2. У наведеному реченні знайдіть дієслово. Вкажіть його початкову форму.
Визначте вид, спосіб, час, число, особу( або рід)
Блукає погляд мій в країні мрій.
3. Запишіть дієслова у 1-й та 2-й особах однини теперішнього часу.
Читати, бачити, косити, летіти.
4.Доберіть до кожного дієслова співвідносне дієслово іншого виду. Запишіть
пари дієслів, виділяючи префікси, суфікси , кореневі голосні, якими
відрізняються дієслова в парі.
Написати, допомагати, прилучити.
5. Спишіть речення, замінюючи форми минулого часу формами теперішнього.
Пізно я повертався додому.
Приходив обвіяний духом полів. Сідав на порозі дому і дивився в ніч.
6. Знайдіть серед наведених дієслів безособові. Побудуйте з ними речення.
Сидить, вечоріє, біжить, морозить, співає, копає
Прийменник. Сполучник
1. Вкажіть
прийменник: а) багато; б) боротьба; в) без; г) барвистий.
2. Знайдіть
непохідний прийменник: а) понад; б) над; в) з-над; г)
посеред.
3.
До складу якого словосполучення входить прийменник, утворений від іменника?
а) працювати в
полі; б) жити край села;
в)
вибігти за село; г) приїхати до села.
4. У якому
сполученні міститься прийменник, утворений від прислівника?
а)
біля саду; б) у саду; В) близько саду; г) за
садом.
5.У якому сполученні міститься прийменник, утворений поєднанням іменника з
іншим прийменником?
а) крім
сестри; б) без сестри; в) за
винятком сестри; г) замість сестри.
б. Вкажіть сполучення з прийменником,
утвореним поєднанням прислівника з іншим прийменником.
а) у
зв'язку з бажанням; б) через
бажання;
в) незалежно від бажання; г) попри бажання.
7. Позначте прийменник, утворений
поєднанням непохідних прийменників.
а)
задля; б) під час; В) залежно
від; г) для.
8. Знайдіть
похідний прийменник: а) за; б) крім; в) за винятком; г) біля .
. 9. Вкажіть словосполучення, де
прийменник за вжито з іменником у знахідному відмінку.
а)
відпочивати за містом; б) виїхати
за місто;
в)
доглядати за квітами; г)
зупинитись за поворотом.
10. Вкажіть словосполучення, де прийменник за вжито
з іменником в орудному
відмінку.
а) заступитись
за товариша; б) вийти за двері;
в) йти за возом; г) завернути за ріг
будинку.
11. Вкажіть
сполучення «прийменник + іменник у місцевому відмінку».
а) над
будинком; б) за
будинком; в) під
будинком; г) на будинку.
12. Знайдіть
прийменник, що пишеться через дефіс: а)
(за)мість; б) (з)під; в) (за)ради; г) (по)під.
13. Вкажіть сполучник: а) тут; б) вгорі; в) і; г)із
14. Знайдіть сурядний єднальний сполучник: а) а; б)
але; в) і; г) проте.
15. Позначте одиничний сурядний розділовий сполучник: а) і; б)
й; в) або; г)
а.
16. Позначте повторюваний сурядний розділовий сполучник:
а) і .. .і; б) ні ... ні; в) або;
г) або ... або.
17. Виділіть підрядний причиновий сполучник: а) коли; б) як; в) бо; г)як тільки
18. Вкажіть підрядний часовий сполучник:
а) якщо; б) коли; в) якби;
г)аби
19. Позначте підрядний сполучник мети:
а) хоч; б) незважаючи на те
що;
в) дарма що; г) для того щоб.
20. Знайдіть підрядний порівняльний сполучник: а) щоб;
б) мов; в) аби; г) для того щоб
21.Позначте сурядний сполучник:
а) коли; б) щоб; в) але; г) хоч
22. Виділіть
простий сполучник: а) тому що; б)а; в)
у зв'язку з тим що; г) щоб
23. Вкажіть складний сполучник: а) але; б) як тільки; в)проте
; г) дарма що
24. Знайдіть складений сполучник:
а) якщо; б) для того
щоб; в)
що; г)щоб
Завдання з української мови : Головні члени речення. Вправа 280(письмово ),287 ( усно), параграфи з підручника 24 -25
Тема. Складнопідрядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому.
Мета: узагальнити
та систематизувати знання про складнопідрядне речення,
його будову та засоби зв’язку
в ньому.
Шановні учні!
Опанувавши тему «Складнопідрядне
речення,його будова й засоби зв’язку
в ньому», ви будете
Знати:
- визначення складнопідрядного речення;
-
особливості
будови складнопідрядного речення;
-
засоби
зв’язку в ньому.
Уміти:
-
розрізняти
складнопідрядні речення в тексті;
-
визначати
засоби зв’язку
частин складнопідрядного речення;
-
моделювати
складнопідрядні речення;
-
використовувати
їх у власних висловлюваннях.
Бажаю успіхів!
Повторюємо вивчене.
Складнопідрядним називається речення, яке складається з
двох нерівноправних частин: одна частина — основна й незалежна, вона
називається головною, а друга — їй
підпорядкована й приєднується підрядним сполучником або сполучним словом, цю
частину називають підрядною. Наприклад: Крик був такий тужливий, такий печальний, немов гуси
залишали цю землю назавжди. (Ю. Мушкетик)
Головною називається
незалежна, граматично провідна частина СПР, від якої можна поставити питання до
підрядної частини: Об’єктом
поезії стає все (що?), до чого тільки торкається зіркий, спостережливий погляд
митця.
(О. Гончар)
Підрядною називається частина, яка
підпорядкована головній, пояснює або всю головну частину в цілому, або один
якийсь її член: Згадуєм
поета (коли?), коли скресає Дніпро і небо стає барвінковим.
(О. Гончар)
Сполучники підрядності та сполучні слова поєднують підрядну частину з головною. Вони не є членами речення, а тільки
з’єднують підрядну частину з головною. Наприклад: Послухалася Лисиця
Їжакової ради, причаїлася, лежить, буцім давно згинула. (І. Франко)
Розрізняють
такі сполучники підрядності:
а)
причинові: через
те, тому що, бо, що;
б)
часові: як,
коли, після того як, як тільки, щойно;
в)
мети: щоб, для
того щоб, з тим щоб;
г)
умовні: якщо,
якби, аби, коли б;
д)
порівняльні: як,
немов, мов, мовби, наче, неначе, ніби, начебто, нібито, немовби, немовбито;
е)
допустові: хоч,
хай, нехай, дарма що.
Сполучні слова —
це ті, які з’єднують підрядну частину речення з головною й виступають членами
підрядної частини. Роль сполучних слів виконують відноснізайменники в усіх відмінках (хто,
що, який, котрий) та займенникові прислівники (де, куди, звідки).
Наприклад: Ніхто з тих, сидів у
театрі, не хвилювався так, як ми в кабінеті. (Ч. Айтматов)
Завдання №1. Дослідницько – пошукова
вправа.
Знайдіть у складнопідрядних реченнях сполучні слова чи
сполучники, випишіть їх. Укажіть головну і підряду частини, підкресліть
граматичні основи. Накресліть структурну схему одного речення на вибір.
Хліб у звичаях і повір’ях
Хліб у народі завжди берегли, цінували. Про нього народ
створив багато повір’їв, які мали практичний і ритуально-магічний зміст.
Пильнували, щоб хліб не падав
додолу. А як упаде, слід підняти його, перепросити, поцілувати і з’їсти.
Якщо так не зробити, будуть великі збитки. Коли хтось знаходив на дорозі окраєць,
не можна було через нього переступати. Треба підняти, обтрусити й покласти на
видному місці-птахам. Хліб, який залишався після поминок, роздавали людям. Не
можна було його давати свиням, бона тому світі покійному хліба не дістанеться“.
Не позичали ніколи з дому хліб, коли йшли вперше сіяти, бо не вродить. Перший хліб нового врожаю давали потроху собаці чи
котові, щоб людям не вадило…
Завдання №2. Дослідження - відновлення.
Запишіть речення, добираючи найдоцільніші сполучники чи
сполучні слова, укажіть засоби зв’язку.
Весільний хліб, коровай, шишки треба скоро з’їсти, … не
засохли, …в молодих „життя всохне“. Цілушку давали дівчатам, … цілували хлопці.
Крихти зі столу ніколи не змітали на долівку, ретельно збирали й віддавали
курям, …крихти свяченої паски-худобі й птиці. На Прикарпатті сіяли їх по городу
до схід сонця. Вірили, … від тих крихт виростуть квіти марунки, …мають цілющі
властивості.
Завдання №3 Синтаксичне конструювання.
Перебудуйте прості речення на
підрядні, запишіть утворені речення. Визначте їх будову та засіб зв'язку.
Третьої
днини по приїзді знявся в одному з шатрів гамір. Він не
втихомирився
за два дні.
Стежкою
можна пройти до шляху. ЇЇ давно вже протоптали в ліску.
Повернувшись
додому, Андрій знову цілком віддався своїй роботі.
Завдання №4. Синтаксичний практикум.
Зробіть синтаксичний розбір речення,накресліть
структурну схему.
Згадуєм поета, коли скресає Дніпро і небо стає барвінковим.
Завдання №5. Творче моделювання.
Складіть і запишіть складнопідрядні речення за схемами:
1.[
], ( щоб … ). 2.[ ,(сп.сл. що …), ].
3.(Як …) - [ це… ].
4.(Якби …), [ ].
5.[ … (щоб …), хто … ]. 6.[
], ( де … ).
Тестове завдання.
Виконайте
тестові завдання, відповіді запишіть у таблицю.
1.СПР – це ...
А. СР з
безсполучниковим зв'язком;
Б.СР зі
сполучниковим зв'язком;
В.ПР з
відокремленими додатками, означеннями, обставинами.
2.СПР складається з:
А. Двох чи кількох
головних речень;
Б. Двох чи кількох
підрядних речень;
В. Одного головного
й одного (чи кількох) підрядних речень.
3.Від якої частини СПР ставиться питання?
А. Від головної;
Б. Від підрядної;
В. Взагалі не
ставиться, оскільки прості речення в ньому є незалежними.
4.Як називаються засоби оформлення зв'язку у СПР?
А.Сурядні сполучники;
Б.Підрядні
сполучники та сполучні слова.
5.Якими є частини СПР?
А.Рівноправними;
Б.Нерівноправними.
6.Підрядна частина може стояти:
А. Перед головною і
після;
Б. У середині
головної;
В. Перед головною
частиною, у середині й після неї
В. Перед головною
частиною, у середині й після неї
Тема
№4 Розділові знаки у складнопідрядному
реченні
Завдання
№ 1
Запишіть речення, поставити
розділові знаки, підкресліть граматичні основи, визначити тип підрядної частини. Зробити синтаксичний розбір одного речення ( на вибір)
Чим глибше ми пізнаємо науку тим сильніше
палять серце наше голод і спрага.
Збери
всередині себе свої думки щоб і в собі самому міг шукати справжніх благ.
Там
де душа вражена якимось пороком вона не
може бути весела.
У
твою кров увійде сонце бо пізнаєш
істину.
Якщо
не зможу нічим любій Вітчизні прислужити тоді з усієї сили намагатимусь ніколи
ні в чому їй не шкодити.
Завдання№2.
Відредагуйте й запишіть речення, розставляючи
розділові знаки. Укажіть вид підрядного речення та засіб зв’язку.
В глибоку давнину Дніпро
був широкий що розливався на кілька десятків кілометрів. Сніг іскрився під
яскравим сонцем що боляче було очам. Необхідно те щоб ти до мене сьогодні
прийшов.
Tema from Оксана Теглівець
Безсполучникове речення from Оксана Теглівець
Тема.Складне речення з різними видами зв’язку.
Складним реченням з різними
видами зв'язку називається складне речення, що поєднує
в собі три і більше частин (компонентів), з'єднаних за допомогою різних видів сполучникового
(сурядного і підрядного) та безсполучникового зв'язку. Залежно від наявності
видів зв'язку виділяється чотири типи таких речень:
Різновид
|
Речення
|
Графічна схема
|
Складне речення із сполучниковим
сурядним та підрядним зв'язками
|
Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане, то знову вони замовкали з
приводу якоїсь думки, що випадково надходила одному чи другому до голови. (І.
Сенченко)
|
[ ], то [ ], ( що ).
|
Складне речення із сполучниковим сурядним
і безсполучниковим зв'язками
|
Але малюнком тоскним і недбалим не хоче годувати листопад, імріють зорі:
ми серця запалим; радіє місяць: повернувсь назад. (П. Филипович) |
[ ], і [ ]: [ ]; [
]: [ ].
|
Складне речення із безсполучниковим
зв'язком на основному рівні та сполучниковим у межах компонента, що є
складнопідрядним реченням
|
Хто боязкий, той не рушить, хто відважний, той віз підважить.
(Нар. тв.)
|
(хто),[той], (хто),
[той].
|
Складне речення із сполучниковим сурядним,
підрядним та безсполучниковим зв'язками
|
Стояла тиха і по - своєму хвилююча
година: згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а внизу з - під
кожного куща виповзав туман, тому здавалось, що над землею коливалися два
неба.(М. Стельмах)
|
[ ]: [ ], а [ ], і [
], (що).
|
Завдання№1.
Вибірково-пошукова вправа.
1.Гарячою зеленою барвою горить на сонці
ячмінь, широко стелиться килим ясно-зеленого вівса, далі, наче риза рути,
темніє просо. 2. Харитя поглядала в той куток, де лежав серп, і думала свою
думу. 3. Василько вйокнув на коні, і вони побігли підтюпцем, наближаючись до
лісу, що чорною стіною стояв перед ними. 4. Василько їхав лісом, коні глибоко
поринали в сніг і ледве-ледве переступали з ноги на ногу. 5. Навкруги вила
хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом, а Василькові згадалася
тепла, ясна батькова хата. 6. Хо сидить на росяній траві, а стара пам’ять його
підсовує йому образи, де свіжими, яскравими фарбами малюються події духу
людського. 7. Василько глянув навкруги: здорові дуби стояли в лісі, мов
страховища, і звідусюди простягали до нього цупкі чорні гілки.
Немає коментарів:
Дописати коментар